Αναγκαίες οι επενδύσεις σε ρυμουλκά και ναυαγοσωστικά

Την ένταξή τους στον αναπτυξιακό νόμο επαναφέρουν οι άνθρωποι του κλάδου

Την έντα­ξη του κλά­δου των ρυμουλ­κών, ναυα­γο­σω­στι­κών, αντιρ­ρυ­πα­ντι­κών και πλοί­ων υπο­στή­ρι­ξης υπε­ρά­κτιων εγκα­τα­στά­σε­ων στον ανα­πτυ­ξια­κό νόμο επα­να­φέ­ρουν οι άνθρω­ποι του κλά­δου προ­κει­μέ­νου να κατα­σκευα­σθούν σε ελλη­νι­κά ναυ­πη­γεία περισ­σό­τε­ρες μονά­δες που θα καλύ­ψουν μελ­λο­ντι­κές ανά­γκες στον τομέα της ρυμούλ­κη­σης και ναυα­γιαι­ρε­σί­ας στη χώρα μας. Το θεσμι­κό πλαί­σιο βελ­τιώ­θη­κε σημα­ντι­κά με τα δύο νέα προ­ε­δρι­κά διά­ταγ­μα του υπουρ­γεί­ου Ναυ­τι­λί­ας που ορί­ζουν από το 2024 νέες απαι­τή­σεις στην ασφά­λεια, ελκτι­κή δύνα­μη, σχε­δί­α­ση και κατα­σκευή των ρυμουλ­κών και ναυα­γο­σω­στι­κών πλοί­ων. Το τελευ­ταίο έτος έχει προ­στε­θεί ένας σημα­ντι­κός αριθ­μός από σύγ­χρο­να ρυμουλ­κά και ναυα­γο­σω­στι­κά στον ελλη­νι­κό στό­λο αυξά­νο­ντας σημα­ντι­κά το επί­πε­δο ασφά­λειας τόσο στα λιμά­νια όσο και στον χώρο έρευ­νας και διά­σω­σης της χώρας μας. Ωστό­σο ο ελλη­νι­κός στό­λος εξα­κο­λου­θεί ακό­μη να είναι μεγά­λης ηλι­κί­ας και μικρό­τε­ρης ανα­λο­γι­κά ελκτι­κής δύνα­μης στο σύνο­λό του σε σχέ­ση με τον αντί­στοι­χο ευρω­παϊ­κό στό­λο. Ο στό­λος των ρυμουλ­κών ελλη­νι­κής ιδιο­κτη­σί­ας το 2022 απα­ριθ­μού­σε έως σήμε­ρα περί­που 150 ρυμουλ­κά, εκ των οποί­ων τα 110 ήταν σε ενερ­γό υπη­ρε­σία, με μέσο όρο ηλι­κί­ας τα 33 χρόνια.

«Πρά­σι­να» κριτήρια

Ο στό­λος των ρυμουλ­κών και ναυα­γο­σω­στι­κών πλοί­ων θα πρέ­πει να εντα­χθεί στον ανα­πτυ­ξια­κό νόμο 4887/2022, επι­ση­μαί­νει ο πρό­ε­δρος της Ελλη­νι­κής Ενω­σης Πλοιο­κτη­τών Ρυμουλ­κών, Ναυα­γο­σω­στι­κών, Αντιρ­ρυ­πα­ντι­κών και Πλοί­ων Υπο­στή­ρι­ξης Υπε­ρά­κτιων Εγκα­τα­στά­σε­ων Παύ­λος Ξηρα­δά­κης, για να εκσυγ­χρο­νι­στεί σύμ­φω­να και με τους κανο­νι­σμούς του Διε­θνούς Ναυ­τι­λια­κού Οργα­νι­σμού που εισά­γουν νέα «πρά­σι­να» κρι­τή­ρια και τεχνο­λο­γί­ες προ­σθέ­το­ντας: «Δεν μπο­ρεί να ανα­γκα­ζό­μα­στε να επεν­δύ­ου­με στην αγο­ρά νεό­τευ­κτων ρυμουλ­κών από τη γεί­το­να χώρα Τουρ­κία και να μην αξιο­ποιού­με τα ελλη­νι­κά ναυ­πη­γεία μας. Ηδη έχουν επεν­δυ­θεί περί τα 60 εκα­τομ­μύ­ρια ευρώ στην αγο­ρά εννέα νεό­τευ­κτων ρυμουλ­κών από τη γεί­το­να χώρα και ανα­μέ­νε­ται να αγο­ρα­σθούν περισ­σό­τε­ρα εφό­σον συνε­χί­σει να μας αγνο­εί το υπουρ­γείο Ανά­πτυ­ξης». Ο ίδιος θεω­ρεί ότι δεν υπάρ­χει πρό­βλη­μα έντα­ξης του κλά­δου στον Ανα­πτυ­ξια­κό καθώς η νομο­θε­σία που αφο­ρά τις ναυ­πη­γι­κές δρα­στη­ριό­τη­τες για πρά­σι­νη μετά­βα­ση έχει τρο­πο­ποι­η­θεί στην ΕΕ από το 2017. Μάλι­στα όπως διευ­κρι­νί­ζει και ο ισχύ­ων ελλη­νι­κός νόμος αίρει τον ρητό απο­κλει­σμό της χρη­μα­το­δό­τη­σης επεν­δύ­σε­ων στη ναυ­πη­γία και προ­βλέ­πει ότι με κοι­νή από­φα­ση των υπουρ­γών Ανά­πτυ­ξης και Επεν­δύ­σε­ων και Ναυ­τι­λί­ας και Νησιω­τι­κής Πολι­τι­κής μπο­ρεί να προ­κη­ρυ­χθεί, κατ’ εξαί­ρε­ση, καθε­στώς στον τομέα της ναυ­πη­γί­ας, κατό­πιν προη­γού­με­νης έγκρι­σης της Ευρω­παϊ­κής Επιτροπής.

5 λόγοι

Ο Ξηρα­δά­κης επι­κα­λεί­ται πέντε σημα­ντι­κούς λόγους που καθι­στούν ανα­γκαίο τον εκσυγ­χρο­νι­σμό του κλάδου.

  • Τα συνε­χώς μεγα­λύ­τε­ρα μεγέ­θη των κρουα­ζιε­ρό­πλοιων και των πλοί­ων μετα­φο­ράς εμπο­ρευ­μα­το­κι­βω­τί­ων καθι­στούν απαι­τούν αύξη­ση της ελκτι­κής δύνα­μης του ελλη­νό­κτη­του στό­λου ρυμουλκών.
  • Η ανά­γκη υπο­στή­ρι­ξης της πολι­τι­κής προ­στα­σί­ας της χώρας μας από τα ρυμουλ­κά και ναυα­γο­σω­στι­κά πλοία. Ηδη ο κλά­δος των ρυμουλ­κών και ναυα­γο­σω­στι­κών πλοί­ων υπερ­τε­ρεί κατά πολύ σε δυνα­τό­τη­τες πυρο­σβε­στι­κής ικα­νό­τη­τας από αυτόν του Πυρο­σβε­στι­κού Σώματος.
  • Μια ακό­μη πρό­κλη­ση για τον κλά­δο είναι η εξυ­πη­ρέ­τη­ση ανα­γκών των ανα­με­νό­με­νων επεν­δύ­σε­ων σε θαλάσ­σια αιο­λι­κά πάρ­κα αλλά και σε γεω­τρή­σεις για πετρέ­λαιο ή φυσι­κό αέριο στα ελλη­νι­κά ύδατα.
  • Το αυξα­νό­με­νο προ­σφυ­γι­κό κύμα στα ανα­το­λι­κά θαλάσ­σια σύνο­ρα της χώρας απαι­τεί αύξη­ση του αριθ­μού των πλοί­ων διά­σω­σης και έντα­ξής τους στον σχε­δια­σμό του Λιμε­νι­κού Σώμα­τος. Οι γεί­το­νές μας οι Τούρ­κοι έχουν ήδη εντά­ξει σημα­ντι­κό αριθ­μό ναυα­γο­σω­στι­κών πλοί­ων στο δυνα­μι­κό του στό­λου τους για έρευ­να και διάσωση.
  • Υπάρ­χει επι­πλέ­ον η ανά­γκης δημιουρ­γί­ας ναυα­γο­σω­στι­κών σταθ­μών σε διά­φο­ρα επι­κίν­δυ­να σημεία στα ελλη­νι­κά ύδα­τα. Επι­κίν­δυ­να λόγω των και­ρι­κών συν­θη­κών αλλά και επι­χει­ρη­μα­τι­κών δρα­στη­ριο­τή­των της διε­θνούς ναυ­τι­λί­ας. Οπως εξη­γεί ο Ξηρα­δά­κης ένα επι­κίν­δυ­νο «πέρα­σμα» είναι το στε­νό του Καφη­ρέα, όπου οι ακτές στο συγκε­κρι­μέ­νο σημείο βρί­σκο­νται σε πολύ κοντι­νή από­στα­ση από τον «δίαυ­λο» εκα­το­ντά­δων πλοί­ων. Σε περί­πτω­ση βλά­βης κάποιου εξ αυτών σε συν­δυα­σμό με κακές και­ρι­κές συν­θή­κες, ο κίν­δυ­νος πρό­σκρου­σης με άλλο πλοίο ή προ­σά­ρα­ξης στις ακτές είναι μεγά­λος. Ενα ακό­μη σημείο που χρή­ζει προ­σο­χής είναι ο Λακω­νι­κός Κόλ­πος, καθώς στα διε­θνή ύδα­τα στην ευρύ­τε­ρη περιο­χή, πραγ­μα­το­ποιού­νται περί­που 70 μετα­φο­ρές αργού πετρε­λαί­ου από δεξα­με­νό­πλοιο σε δεξα­με­νό­πλοιο (ship to ship transfer). Μια δρα­στη­ριό­τη­τα που έχει εντα­θεί μετά τη ρωσο­ου­κρα­νι­κή σύγκρου­ση και ελο­χεύ­ει ο κίν­δυ­νος διαρ­ρο­ών πετρελαίου.

Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ

Κοι­νο­ποί­η­ση:
Ελληνική Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών & Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων
Επισκόπηση απορρήτου

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες των cookies αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησής σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η αναγνώρισή σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπό μας και βοηθώντας την ομάδα μας να καταλάβει ποια τμήματα του ιστότοπου μας θεωρείτε πιο ενδιαφέροντα και χρήσιμα.