12/06/24
Κρίσιμος ο ρόλος των πλοίων υποστήριξης στις υπεράκτιες εγκαταστάσεις και τα αιολικά πάρκα

Κομ­βι­κό ρόλο στην ανά­πτυ­ξη των υπε­ρά­κτιων ενερ­γεια­κών δρα­στη­ριο­τή­των και δη των θαλάσ­σιων αιο­λι­κών πάρ­κων απο­τε­λεί η δια­μόρ­φω­ση ενός επαρ­κούς θεσμι­κού πλαι­σί­ου, που θα καθο­ρί­ζει τις Τεχνι­κές Προ­δια­γρα­φές για τα Πλοία Υπε­ρά­κτιων Εγκαταστάσεων.

Αυτά ανα­φέρ­θη­καν σε ειδι­κή ημε­ρί­δα που διορ­γά­νω­σαν στο Ίδρυ­μα Ευγε­νί­δου, πριν λίγες μέρες, η Ελλη­νι­κή Ένω­ση Πλοιο­κτη­τών Ρυμουλ­κών, Ναυα­γο­σω­στι­κών, Αντιρ­ρυ­πα­ντι­κών & Πλοί­ων Υπο­στή­ρι­ξης Υπε­ρά­κτιων Εγκα­τα­στά­σε­ων και η Ελλη­νι­κή Δια­χει­ρι­στι­κή Εται­ρεία Υδρο­γο­ναν­θρά­κων και Ενερ­γεια­κών Πόρων Α.Ε (ΕΔΕΥ­ΕΠ) με τίτλο «Ο ρόλος των πλοί­ων υπο­στή­ρι­ξης υπε­ρά­κτιων εγκα­τα­στά­σε­ων και αιο­λι­κών πάρκων».

Στην ημε­ρί­δα ανα­δεί­χθη­καν οι προ­ο­πτι­κές που δημιουρ­γούν οι υπε­ρά­κτιες ενερ­γεια­κές επεν­δύ­σεις και ανα­λύ­θη­καν όλες οι τεχνι­κές προ­ϋ­πο­θέ­σεις και προ­δια­γρα­φές, ώστε η ανά­πτυ­ξη τους, αφε­νός να επι­τευ­χθεί με όρους ασφά­λειας και αρτιό­τη­τας, απο­μα­κρύ­νο­ντας κάθε πιθα­νό κίν­δυ­νο για τις εγκα­τα­στά­σεις και τους εργα­ζό­με­νους και αφε­τέ­ρου να εξα­σφα­λί­σει την εύρυθ­μη και απο­δο­τι­κή λει­τουρ­γία των μονάδων.
Όπως τόνι­σαν όλοι οι ομι­λη­τές, αυτό συνε­πά­γε­ται την συντο­νι­σμέ­νη συνερ­γα­σία όλων των εμπλε­κο­μέ­νων φορέ­ων, καθώς και την ύπαρ­ξη ενός τεχνι­κά άρτιου και νομι­κά σύγ­χρο­νου πλαισίου.

Η υψη­λό­βαθ­μη εκπρο­σώ­πη­ση του Λιμε­νι­κού Σώμα­τος στη συνά­ντη­ση κατα­δει­κνύ­ει τη σημα­σία που απο­δί­δε­ται στη δημιουρ­γία μιας ολο­κλη­ρω­μέ­νης στρα­τη­γι­κής για την ανά­πτυ­ξη των υπε­ρά­κτιων ενερ­γεια­κών εγκαταστάσεων.

Σύμ­φω­να με τον Αρι­στο­φά­νη Στε­φά­το, Διευ­θύ­νο­ντα Σύμ­βου­λο της ΕΔΕΥ­ΕΠ ανοί­γο­νται προ­ο­πτι­κές με την ανά­πτυ­ξη υπε­ρά­κτιων ενερ­γεια­κών δρα­στη­ριο­τή­των για την ελλη­νι­κή πλοιο­κτη­σία και ναυτεργασία.

Η ΕΔΕΥ­ΕΠ βρί­σκε­ται στην αιχ­μή του ελλη­νι­κού υπε­ρά­κτιου ορά­μα­τος, για την πραγ­μα­το­ποί­η­ση του οποί­ου απαι­τεί­ται η συμ­με­το­χή και συμ­βο­λή όλων των σχε­τι­κών παρα­γω­γι­κών δυνά­με­ων της χώρας –πόσω δε μάλ­λον της ναυ­τι­λί­ας– και η ανά­πτυ­ξη μιας ισχυ­ρής αλυ­σί­δας αξί­ας και εφοδιασμού.

Και, φυσι­κά, στό­χος όλων είναι αυτή η αλυ­σί­δα αξί­ας να έχει όσο το δυνα­τόν περισ­σό­τε­ρο ελλη­νι­κό χαρα­κτή­ρα, να ενερ­γο­ποιεί όσο το δυνα­τόν περισ­σό­τε­ρους κλά­δους της εγχώ­ριας οικο­νο­μί­ας, να προ­σφέ­ρει όσο το δυνα­τόν περισ­σό­τε­ρο στη χώρα, στις τοπι­κές κοι­νω­νί­ες, στους ανθρώ­πους. Συμπλή­ρω­σε ακό­μα ο κ. Στε­φά­τος: «Είναι εξαι­ρε­τι­κά ανα­γκαία η συνερ­γα­σία όλων ήδη από το στά­διο της προ­ε­τοι­μα­σί­ας που βρι­σκό­μα­στε σήμε­ρα, προ­κει­μέ­νου να δημιουρ­γη­θούν κατάλ­λη­λες και ασφα­λείς συν­θή­κες που θα προ­στα­τεύ­σουν τις μεγά­λες επεν­δύ­σεις που προ­ω­θού­νται με βάση το Εθνι­κό Πρό­γραμ­μα Ανά­πτυ­ξης ΥΑΠ και που ανα­μέ­νε­ται από το 2028 και μετά να έχουν περά­σει στο στά­διο υλο­ποί­η­σης. Πρέ­πει να δρά­σου­με με ταχύ­τη­τα και υπευ­θυ­νό­τη­τα προς όφε­λος της κοι­νω­νί­ας, του περι­βάλ­λο­ντος και της ελλη­νι­κής οικονομίας».

Οι πλοιο­κτή­τες

Από την πλευ­ρά του ο πρό­ε­δρος της Ελλη­νι­κής Ένω­σης Πλοιο­κτη­τών Ρυμουλ­κών, Ναυα­γο­σω­στι­κών, Αντιρ­ρυ­πα­ντι­κών & Πλοί­ων Υπο­στή­ρι­ξης Υπε­ρά­κτιων Εγκα­τα­στά­σε­ων κ. Παύ­λος Ξηρα­δα­κης τόνι­σε ότι ο κλά­δος θα πρέ­πει να ετοι­μα­στεί να αντι­με­τω­πί­σει τις προ­κλή­σεις. «Δεν υπάρ­χει χρό­νος. Είναι ευκαι­ρία να μπο­ρέ­σου­με να το συνει­δη­το­ποι­ή­σου­με. Να κάνου­με αυτά που πρέ­πει όσο γίνε­ται πιο γρή­γο­ρα» τόνι­σε και συμπλή­ρω­σε: «Μας πήρε χρό­νια να φτιά­ξου­με πλαί­σιο. Πρώ­τα εμείς πρέ­πει να αλλά­ξου­με νοο­τρο­πία και να βοη­θή­σου­με το κρά­τος να λει­τουρ­γή­σει σωστά» τόνι­σε και εξέ­φρα­σε τη βού­λη­ση για επεν­δύ­σεις που θα αλλά­ξουν το τοπίο και θα φέρουν υπε­ρα­ξία στη χώρα. «Πλέ­ον και στην Ελλά­δα η πλοιο­κτη­σία μπο­ρεί να εισέλ­θει δυνα­μι­κά και στον τομέα των υπε­ρά­κτιων εγκα­τα­στά­σε­ων, ενώ δημιουρ­γού­νται και νέες ευκαι­ρί­ες για τα πλη­ρώ­μα­τα ώστε να βρί­σκουν απα­σχό­λη­ση» συμπλήρωσε.

Ανα­λυ­τι­κό­τε­ρα, το μέλος του Δ.Σ. της Ελλη­νι­κής Ένω­σης Πλοιο­κτη­τών Ρυμουλ­κών, Ναυα­γο­σω­στι­κών, Αντιρ­ρυ­πα­ντι­κών & Πλοί­ων Υπο­στή­ρι­ξης Υπε­ρά­κτιων Εγκα­τα­στά­σε­ων κ. Ιωάν­νης Τόγιας υπο­γράμ­μι­σε, ότι «εν όψει των εξε­λί­ξε­ων στην περιο­χή μας , η υπε­ρά­κτια δρα­στη­ριό­τη­τα ανα­μέ­νε­ται να αυξη­θεί σημα­ντι­κά. Ο υπάρ­χων στό­λος Ελλη­νι­κών ή Ελλη­νό­κτη­των πλοί­ων δεν επαρ­κεί για την κάλυ­ψη των ανα­γκών. Απαι­τεί­ται υψη­λό επί­πε­δο ασφα­λεί­ας και τεχνο­γνω­σί­ας για την λει­τουρ­γία των ανα­γκαί­ων πλοίων».

Στο φόντο αυτό, όπως είπε ο κ. Τόγιας, «η Ένω­σή μας υπο­στή­ρι­ξε ενερ­γά την ΕΔΕΥ­ΕΠ στον καθο­ρι­σμό κρι­τη­ρί­ων ασφα­λεί­ας πλοί­ων εξυ­πη­ρέ­τη­σης υπε­ρά­κτιων εγκα­τα­στά­σε­ων, ανα­θέ­το­ντας σχε­τι­κή έρευ­να στο Εθνι­κό Μετσό­βιο Πολυ­τε­χνείο, καθώς το σχε­τι­κό πλαί­σιο που θέτει το Π.Δ. 11/2016 εκτι­μά­ται ότι δεν επαρ­κεί να καλύ­ψεις τις νέες ανάγκες».

Όπως ανέ­φε­ρε το Π.Δ. αυτό με τίτλο «Κανο­νι­σμός σχε­δια­στι­κών κρι­τη­ρί­ων, κατα­σκευα­στι­κών προ­τύ­πων και άλλων μέτρων ασφα­λεί­ας για πλοία υπο­στή­ρι­ξης υπε­ρά­κτιων εγκα­τα­στά­σε­ων» εκδό­θη­κε το 2016 προ­κει­μέ­νου να πιστο­ποι­η­θούν σκά­φη για την μετα­φο­ρά βιο­μη­χα­νι­κού προ­σω­πι­κού προς / από υπε­ρά­κτιες εγκα­τα­στά­σεις χωρίς να είναι επι­βα­τη­γά. Βασί­ζε­ται στις αυστη­ρές απαι­τή­σεις του διε­θνή κώδι­κα SPS2008 που όμως αφο­ρά πλοία που φέρουν «εξει­δι­κευ­μέ­νο προ­σω­πι­κό» για εργα­σία επί του πλοί­ου. Απαι­τεί δε, έκδο­ση ειδι­κού εθνι­κού πιστο­ποι­η­τι­κού ασφα­λεί­ας / συμμόρφωσης.

Για­τί χρή­ζει ανα­θε­ώ­ρη­σης το π.δ. 11/2016;

Σύμ­φω­να με τον κ. Τόγια το Π.Δ, χρή­ζει ανα­θε­ώ­ρη­σης καθώς «υπάρ­χει πλέ­ον σε ισχύ ο διε­θνής κώδι­κας ασφα­λεί­ας για τα πλοία μετα­φο­ράς βιο­μη­χα­νι­κού προ­σω­πι­κού (Industrial Persons Safety Code και Κεφά­λαιο XV SOLAS) που είναι αυστη­ρό­τε­ρος και πλη­ρέ­στε­ρος του Π.Δ.» .

Όπως είπε:

Tο Π.Δ, λόγω του πεδί­ου εφαρ­μο­γής του, αφο­ρά μόνο 3 από τις περισ­σό­τε­ρες από 20 κατη­γο­ρί­ες πλοί­ων υπο­στή­ρι­ξης υπε­ρά­κτιων εγκα­τα­στά­σε­ων. Επί­σης, εφαρ­μό­ζε­ται μόνο σε Ελλη­νι­κής ή Κοι­νο­τι­κής σημαί­ας πλοία.

Ουσια­στι­κά με το Π.Δ. του 2016 καθί­στα­ται δυσχε­ρής έως και τεχνι­κά αδύ­να­τη η συμ­μόρ­φω­ση των πλοί­ων που θα απαι­τη­θούν για την ανά­πτυ­ξη της υπε­ρά­κτιας δρα­στη­ριό­τη­τας. Παράλ­λη­λα, απαι­τεί συμ­μόρ­φω­ση με σημεία του κώδι­κα SPS2008 και πλοί­ων που δεν μετα­φέ­ρουν προ­σω­πι­κό, ενώ απαι­τεί συμ­μόρ­φω­ση με σημεία του κώδι­κα SPS2008 και μικρών σκα­φών (μικρό­τε­ρα των 500 κοχ)

Επί­σης, απαι­τεί συμ­μόρ­φω­ση εκ των υστέ­ρων, υπαρ­χό­ντων πλοί­ων που ήδη δρα­στη­ριο­ποιού­νται σε υπε­ρά­κτιες εργα­σί­ες εκτός Ελλά­δας, πιστο­ποι­η­μέ­να ήδη ως τέτοια από άλλες αρχές (π.χ. Βρε­τα­νι­κές, Γερ­μα­νι­κές, Ολλαν­δι­κές κ.ο.κ.).

Έτσι η Ένω­ση είναι σε δια­δι­κα­σία συγ­γρα­φής και κατά­θε­σης προ­τά­σε­ων στα αρμό­δια όργα­να για αντι­κα­τά­στα­ση του εν λόγω νομο­θε­τή­μα­τος, με γνώ­μο­να την εναρ­μό­νι­ση του θεσμι­κού πλαι­σί­ου στην χώρα μας με τους ισχύ­ο­ντες διε­θνείς κανο­νι­σμούς και κώδι­κες αλλά και με τις βέλ­τι­στες πρα­κτι­κές στον διε­θνή χώρο των υπε­ρά­κτιων εργασιών.

Ανα­πτύσ­σο­ντας ο κ. Ι. Τόγιας τα κύρια σημεία της πρό­τα­σης αντι­κα­τά­στα­σης του Π.Δ., σύμ­φω­να με την Ελλη­νι­κή Ένω­ση Πλοιο­κτη­τών Ρυμουλ­κών, Ναυα­γο­σω­στι­κών, Αντιρ­ρυ­πα­ντι­κών & Πλοί­ων Υπο­στή­ρι­ξης Υπε­ρά­κτιων Εγκα­τα­στά­σε­ων θα πρέ­πει να γίνει:

  • Ενσω­μά­τω­ση στην εθνι­κή νομο­θε­σία κωδί­κων ΙΜΟ όπως OSV Guidelines, OSV Chemical Code, MODU Code κ.α.
  • Εφαρ­μο­γή OSV Guidelines ή OSV Chemical Code στα PSV που δεν μετα­φέ­ρουν πάνω από 12 άτο­μα πέραν πληρώματος
  • Εφαρ­μο­γή του κώδι­κα IP και στα εθνι­κά χωρι­κά ύδα­τα και την Ελλη­νι­κή ΑΟΖ σε υπό­χρεα, αλλά και σε μικρό­τε­ρα από 500 κ.ο.χ. πλοία, που μετα­φέ­ρουν πάνω από 12 άτο­μα βιο­μη­χα­νι­κού προσωπικού
  • Εφαρ­μο­γή του κώδι­κα SPS ή MODU και στα εθνι­κά χωρι­κά ύδα­τα και την Ελλη­νι­κή ΑΟΖ σε όλα τα πλοία που φέρουν, για λόγους εργα­σί­ας τους, πάνω από 12 άτο­μα εξει­δι­κευ­μέ­νο προ­σω­πι­κό που εργά­ζε­ται επί των πλοί­ων αυτών.
  • Οι στό­χοι που τίθε­νται με βάση την εισή­γη­ση του κ. Ι. Τόγια και απο­τε­λούν στό­χους της Ένω­σης είναι:
  • Διευ­κό­λυν­ση της ανά­πτυ­ξης εθνι­κού στό­λου διε­θνών προδιαγραφών.
  • Εμπλου­τι­σμός του εθνι­κού νηο­λο­γί­ου με ασφα­λή και ποιο­τι­κά πλοία τελευ­ταί­ας τεχνο­λο­γί­ας και μειω­μέ­νου περι­βαλ­λο­ντι­κού αποτυπώματος.
  • Κατο­χύ­ρω­ση της θέσης της Ελλη­νι­κή υπε­ρά­κτιας ναυ­τι­λί­ας στην περιο­χή μας.
  • Αύξη­ση θέσε­ων εργα­σί­ας εξει­δι­κευ­μέ­νου προ­σω­πι­κού (ναυ­τι­κοί, τεχνι­κοί, μηχα­νι­κοί κ.λπ.).
  • Απο­φυ­γή δημιουρ­γί­ας «στρε­βλώ­σε­ων» υπέρ αλλο­δα­πών πλοίων.
  • Εξα­σφά­λι­ση δια­θε­σι­μό­τη­τας απα­ραί­τη­των πλοί­ων για τις υπε­ρά­κτιες εργα­σί­ες που έπονται.
  • Ενί­σχυ­ση της ασφά­λειας και της προ­στα­σί­ας του περιβάλλοντος

ΕΜΠ: Ανα­γκαία η ανα­θε­ώ­ρη­ση της νομοθεσίας

«Η νομο­θε­σία χρειά­ζε­ται σοβα­ρή ανα­θε­ώ­ρη­ση για να υπο­στη­ρί­ξει τέτοιες δρα­στη­ριό­τη­τες, αλλιώς δε θα μπο­ρεί να δια­χει­ρι­στεί το νέο σκη­νι­κό» σημεί­ω­σε από την πλευ­ρά του, μιλώ­ντας, στην ίδια ημε­ρί­δα, ο Δρ. Νικό­λα­ος Π. Βεντί­κος Ανα­πλη­ρω­τής Καθη­γη­τής ΕΜΠ, που ανέ­λυ­σε τις θεσμι­κές απαι­τή­σεις που ανα­δύ­ο­νται από το νέο σκη­νι­κό δίνο­ντας στίγ­μα για τη μελέ­τη για την ενσω­μά­τω­ση προ­δια­γρα­φών στο σχέ­διο ασφα­λεί­ας για την λει­τουρ­γία υπε­ρά­κτιων εγκα­τα­στά­σε­ων από την ΕΔΕΥΕΠ.

Ενδια­φέ­ρο­ντα ευρή­μα­τα και προτάσεις

Με βάση τον καθη­γη­τή κ. Ν. Βεντί­κο, «πλη­θώ­ρα διε­θνών και εθνι­κών κανο­νι­σμών και κωδί­κων διέ­πουν την κατα­σκευή και λει­τουρ­γία των πλοί­ων, ανα­λό­γως δρα­στη­ριό­τη­τας και γενι­κού τύπου. Η απαί­τη­ση συμ­μόρ­φω­σης με αυτούς για εργα­σία πλοί­ων εντός χωρι­κών υδά­των και ΑΟΖ κρα­τών ενα­πό­κει­ται στην νομο­θε­σία των ιδί­ων των κρα­τών – και δια­φέ­ρουν από χώρα σε χώρα».

«Υπάρ­χει ενσω­μά­τω­ση ήδη στην εθνι­κή νομο­θε­σία κάποιων διε­θνών κωδί­κων που αφο­ρούν τα πλοία αυτά (SPS Code και IP Code) χωρίς ωστό­σο να είναι υπο­χρε­ω­τι­κοί για την δρα­στη­ριο­ποί­η­ση εντός Ελλά­δας» συμπλή­ρω­σε και τόνι­σε: «Το ισχύ­ον νομο­θε­τι­κό πλαί­σιο που αφο­ρά την δρα­στη­ριο­ποί­η­ση πλοί­ων υπο­στή­ρι­ξης υπε­ρά­κτιων εγκα­τα­στά­σε­ων (π.δ. 11/2016 – ΦΕΚ 22 Α’ 23/02/2016) χρή­ζει σημα­ντι­κής αναθεώρησης».

Όπως σημεί­ω­σε θα πρέ­πει να γίνει μια επαρ­κής αξιο­λό­γη­ση των πιθα­νών ρίσκων και να ακο­λου­θή­σει η εισα­γω­γή απαι­τή­σε­ων για πλοία υπο­στή­ρι­ξης υπε­ρά­κτιων εγκα­τα­στά­σε­ων που δεν προ­ο­ρί­ζο­νται για μετα­φο­ρά προ­σω­πι­κού, αλλά υλι­κών ή εξο­πλι­σμού. Προ­τεί­νε­ται δε,  «οι δια­τά­ξεις να ανα­φέ­ρο­νται στη συμ­μόρ­φω­ση με Κανο­νι­σμούς SOLAS που απευ­θύ­νο­νται στα φορ­τη­γά πλοία ή σχε­τι­κούς κώδι­κες του IMO που αφο­ρούν τα πλοία υπο­στή­ρι­ξης υπε­ρά­κτιων εγκα­τα­στά­σε­ων (π.χ. MODU Code, OSV Guidelines)».
Επί­σης πρό­τει­νε να γίνει χρή­ση των απο­τε­λε­σμά­των της Μελέ­της για την επα­νε­ξέ­τα­ση εθνι­κής Νομο­θε­σί­ας – ΠΔ 11/2016 1 2.

Το Λιμε­νι­κό Σώμα

Αξί­ζει να σημειω­θεί ότι την ημε­ρί­δα παρα­κο­λού­θη­σε αντι­προ­σω­πεία του Λιμε­νι­κού Σώμα­τος με επι­κε­φα­λής τον Α’ Υπαρ­χη­γό Λιμε­νι­κού Σώμα­τος-Ελλη­νι­κής Ακτο­φυ­λα­κής Αντι­ναύ­αρ­χο Λ.Σ. κ. Δρό­σο ΡΕΪ­ΖΗ και τον Υπο­ναύ­αρ­χο Λ.Σ. Διευ­θυ­ντή Κλά­δου Γ΄ Ελέγ­χου Πλοί­ων κ. Ζαφεί­ρη ΡΟΚΙ­ΔΗ, οι οποί­οι καλω­σό­ρι­σαν την πρω­το­βου­λία, τονί­ζο­ντας ότι θα πρέ­πει να δια­μορ­φω­θεί η Ελλη­νι­κή νομο­θε­σία με τεκ­μη­ριω­μέ­νο τρό­πο και λαμ­βά­νο­ντας υπό­ψη το τι ισχύ­ει σε άλλα κρά­τη μέλη της ΕΕ.

Κοι­νο­ποί­η­ση: