24/07/24
Φωτιά σε κοντέινερ νε ηλεκτρικα ποδήλατα στις εγκαταστάσεις της PCT – Η ώρα της αλήθειας

Το πρό­σφα­το σοβα­ρό συμ­βάν πυρ­κα­γιάς στον προ­βλή­τα Νο2 των εγκα­τα­στά­σε­ων της PCT στο λιμέ­να Ικο­νί­ου του Πει­ραιά, και η γρή­γο­ρη και απο­τε­λε­σμα­τι­κή κατα­στο­λή της προ­σφέ­ρει την ευκαι­ρία για την εξα­γω­γή χρή­σι­μων συμπερασμάτων.

Είναι θετι­κό το γεγο­νός ότι η αντι­με­τώ­πι­ση του συμ­βά­ντος απο­τέ­λε­σε αντι­κεί­με­νο επι­χεί­ρη­σης που πραγ­μα­το­ποι­ή­θη­κε άμε­σα υπό το συντο­νι­σμό της Πυρο­σβε­στι­κής με την διά­θε­ση τεσ­σά­ρων (4) οχη­μά­των και την παρο­χή συν­δρο­μής που ζητή­θη­κε από το ρυμουλ­κό ΠΑΝΟΡ­ΜΙ­ΤΗΣ που δια­θέ­τει ισχυ­ρό πυρο­σβε­στι­κό εξο­πλι­σμό κατη­γο­ρί­ας FiFi1 και το οποίο συνε­τέ­λε­σε στην κατά­σβε­ση της πυρ­κα­γιάς εντός 20 λεπτών μόνο.

Είναι επί­σης αναμ­φι­σβή­τη­το ότι σε ένα μεγά­λο λιμά­νι, όπως είναι ο Πει­ραιάς, και ιδιαί­τε­ρα οι εγκα­τα­στά­σεις της PCT που υπο­δέ­χο­νται πολύ μεγά­λα πλοία μετα­φο­ράς εμπο­ρευ­μα­το­κι­βω­τί­ων τα οποία περιέ­χουν ακό­μη και επι­κίν­δυ­να υλι­κά, όπως και οι μπα­τα­ρί­ες των αυτο­κι­νή­των και ηλε­κτρι­κών ποδη­λά­των, ο κίν­δυ­νος εκδή­λω­σης πυρ­κα­γιάς είναι πολύ αυξη­μέ­νος, ενώ η κατα­στο­λή της, εξαι­τί­ας των πολύ υψη­λών θερ­μο­κρα­σιών που ανα­πτύσ­σο­νται, έχει μεγά­λο βαθ­μό επι­κιν­δυ­νό­τη­τας για όσους συμ­με­τέ­χουν. Κατά συνέ­πεια, αντί­στοι­χα αυξη­μέ­νες θα πρέ­πει να είναι και οι πρό­νοιες των κανο­νι­σμών ρυμούλ­κη­σης που εκδί­δουν οι φορείς δια­χεί­ρι­σης και εκμε­τάλ­λευ­σης των εγκα­τα­στά­σε­ων σε ό,τι αφο­ρά την πυρο­σβε­στι­κή ικα­νό­τη­τα των ρυμουλ­κών που δρα­στη­ριο­ποιού­νται σε λιμά­νια με μεγά­λη κίνη­ση κυρί­ως σε πλοία μετα­φο­ράς εμπο­ρευ­μα­το­κι­βω­τί­ων και οχη­μά­των για την αντι­με­τώ­πι­ση ενός τέτοιου περιστατικού.

Ο Πρό­ε­δρος της Ελλη­νι­κής Ένω­σης Πλοιο­κτη­τών Ρυμουλ­κών, Ναυα­γο­σω­στι­κών, Αντιρ­ρυ­πα­ντι­κών & Πλοί­ων Υπο­στή­ρι­ξης Υπε­ρά­κτιων Εγκα­τα­στά­σε­ων, κ. Ξηρα­δά­κης Παύ­λος τονίζει:

«Το περι­στα­τι­κό αυτό έρχε­ται να προ­στε­θεί στα πάρα πολ­λά αντί­στοι­χα συμ­βά­ντα πυρ­κα­γιάς σε ηλε­κτρι­κά οχή­μα­τα που κατα­γρά­φο­νται παγκο­σμί­ως έχο­ντας προ­βλη­μα­τί­σει την διε­θνή ναυ­τι­λια­κή κοι­νό­τη­τα. Είναι αδιαμ­φι­σβή­τη­το το γεγο­νός ότι η αντι­με­τώ­πι­ση συμ­βά­ντων πυρ­κα­γιάς σε πλοία μετα­φο­ράς εμπο­ρευ­μα­το­κι­βώ­τιών και αυτο­κι­νή­των είναι πολύ πιο δύσκο­λη σε σχέ­ση με τα δεξα­με­νό­πλοια εξαι­τί­ας των δια­φό­ρων τύπων επι­κίν­δυ­νων φορ­τί­ων που μετα­φέ­ρουν σε συνάρ­τη­ση με το μέγε­θος των πλοίων.

Είναι επί­σης με μαθη­μα­τι­κή ακρί­βεια βέβαιο ότι συμ­βά­ντα πυρ­κα­γιάς θα συμ­βούν πάλι στα ελλη­νι­κά λιμάνια.

Όμως, η χθε­σι­νή πυρ­κα­γιά επι­βε­βαιώ­νει ορι­σμέ­να πολύ σημα­ντι­κά πράγ­μα­τα που η Ένω­σή μας δια­τυ­μπα­νί­ζει συνε­χώς τα τελευ­ταία χρόνια:

Πρώ­τον, χρεια­ζό­μα­στε ρυμουλ­κά με ισχυ­ρή πυρο­σβε­στι­κή ικα­νό­τη­τα για την κατά­σβε­ση πυρ­κα­γιών όχι μόνο στα πλοία αλλά και στις χερ­σαί­ες εγκα­τα­στά­σεις των ελλη­νι­κών λιμα­νιών πολ­λά εκ των οποί­ων δεν δια­θέ­τουν χερ­σαίο σύστη­μα πυρό­σβε­σης. Όσο και να προ­σπα­θούν κάποιοι να το αμφι­σβη­τούν, εξυ­πη­ρε­τώ­ντας συντε­χνια­κά συμ­φέ­ρο­ντα μόνο, τα γεγο­νό­τα δυστυ­χώς τους δια­ψεύ­δουν επανειλημμένα.

Δεύ­τε­ρον, είναι ορθή η πρό­βλε­ψη του π.δ. 83/2022 που επι­βάλ­λει στα ρυμουλ­κά να δια­θέ­τουν υπο­χρε­ω­τι­κά τον προ­βλε­πό­με­νο πυρο­σβε­στι­κό εξο­πλι­σμό όταν καλού­νται να αντι­με­τω­πί­σουν έκτα­κτα περι­στα­τι­κά πυρ­κα­γιάς σε πλοία και λιμε­νι­κές εγκα­τα­στά­σεις πάντο­τε σύμ­φω­να με τις απαι­τή­σεις των διε­θνών και ευρω­παϊ­κών κανονισμών.

Τρί­τον, δεν είναι δυνα­τόν ένα από τα μεγα­λύ­τε­ρα στην Ευρώ­πη λιμά­νια υπο­δο­χής πολύ μεγά­λων πλοί­ων μετα­φο­ράς εμπο­ρευ­μα­το­κι­βω­τί­ων, όπως της PCT, να μην περι­λαμ­βά­νει στον κανο­νι­σμό ρυμούλ­κη­σης που έχει εκδώ­σει ειδι­κή πρό­βλε­ψη για ενι­σχυ­μέ­νο πυρο­σβε­στι­κό εξο­πλι­σμό των ρυμουλ­κών, επι­πέ­δου του­λά­χι­στον FiFi1. Η διοί­κη­ση της PCT πρέ­πει να ξανα­δεί τον κανο­νι­σμό της. Το οφεί­λει στους ανθρώ­πους που εργά­ζο­νται στις εγκα­τα­στά­σεις της, στους χρή­στες του λιμα­νιού, στα υπό­λοι­πα πλοία και τα φορ­τία που υπο­δέ­χε­ται, σε όλους τους Δήμους που βρί­σκο­νται γύρω από τις εγκα­τα­στά­σεις της.

Η ώρα της αλή­θειας έφτα­σε. Στη σύγ­χρο­νη ναυ­τι­λια­κή πραγ­μα­τι­κό­τη­τα το μέλ­λον στον τομέα των ρυμουλ­κή­σε­ων βρί­σκε­ται σε αυτούς που επι­διώ­κουν την ασφά­λεια και επεν­δύ­ουν, για το σκο­πό αυτό, σε σύγ­χρο­να ρυμουλ­κά. Όσοι μένουν προ­σκολ­λη­μέ­νοι στο παρελ­θόν και αντι­στρα­τεύ­ο­νται, με κάθε τρό­πο, τον εκσυγ­χρο­νι­σμό και την ασφά­λεια στις ρυμουλ­κή­σεις, βρί­σκο­νται πίσω στις εξε­λί­ξεις που ήδη προ­ω­θού­νται στο συγκε­κρι­μέ­νο χώρο στην Ελλά­δα και σύντο­μα θα βρε­θούν ορι­στι­κά στο περιθώριο».

Κοι­νο­ποί­η­ση: