10/04/2024
Ξηραδάκης – Ένωσης Ρυμουλκών: Επιτακτική ανάγκη έκδοσης κανονισμών ασφαλούς ρυμούλκησης

Ξηραδάκης – Ένωσης Ρυμουλκών: Επιτακτική ανάγκη έκδοσης κανονισμών ασφαλούς ρυμούλκησης

Οι νέες προδιαγραφές των ρυμουλκών θα έχουν ισχύ από την 1η Ιουλίου

Το θέμα των κανο­νι­σμών ασφα­λεί­ας στους λιμέ­νες και αν αυτοί έχουν προ­σαρ­μο­στεί και εφαρ­μό­ζο­νται σε πλοία μεγα­θή­ρια, επα­νέρ­χε­ται για άλλη μία φορά για τα ελλη­νι­κά λιμά­νια μετά το πρό­σφα­το ατύ­χη­μα της Βαλτιμόρης.

Πλέ­ον οι φορείς δια­χεί­ρι­σης των λιμέ­νων, σύμ­φω­να με το προ­ε­δρι­κό διά­ταγ­μα 83/2022 θα πρέ­πει να προ­χω­ρή­σουν άμε­σα στην έκδο­ση κανο­νι­σμού ασφα­λούς ρυμούλ­κη­σης λαμ­βά­νο­ντας υπό­ψη τις νέες προ­δια­γρα­φές των ρυμουλ­κών και τις ιδιαι­τε­ρό­τη­τες του λιμέ­να αφού πλέ­ον καθί­στα­νται και ως υπεύ­θυ­νες απέ­να­ντι στο νόμο για οποιο­δή­πο­τε απρό­βλε­πτο συμ­βάν σημειω­θεί ανα­φο­ρι­κά με τον κατά­πλου ή από­πλου πλοίων.

Το πρό­γραμ­μα MOSES και το «αυτό­νο­μο σμή­νος ρυμουλ­κών» στα λιμάνια

Οι νέες προ­δια­γρα­φές των ρυμουλ­κών θα έχουν ισχύ από 01/07/2024 καθώς το υπουρ­γείο Ναυ­τι­λί­ας είχε δώσει πίστω­ση χρό­νου για την προ­σαρ­μο­γή κυρί­ως των νηογνωμόνων.

Όπως ορί­ζε­ται στο νέο προ­ε­δρι­κό διά­ταγ­μα οι λιμε­νι­κοί φορείς στους οποί­ους ανή­κει η πάσης φύσε­ως εκμε­τάλ­λευ­ση και δια­χεί­ρι­ση λιμέ­νων εγκα­τα­στά­σε­ων προ­βλη­τών τερ­μα­τι­κών σταθ­μών είναι υπο­χρε­ω­μέ­νοι πλέ­ον να εκδί­δουν κανο­νι­σμό για την ασφα­λή πρόσδεση/απόδεση και επι­φυ­λα­κή των υπό­χρε­ων σε ρυμούλ­κη­ση ή επι­φυ­λα­κή πλοί­ων, λαμ­βά­νο­ντας υπό­ψη τις ιδιαι­τε­ρό­τη­τες του λιμέ­να, τη χωρο­τα­ξι­κή δια­μόρ­φω­ση, την πυκνό­τη­τα της θαλάσ­σιας κυκλο­φο­ρί­ας και το είδος και τα χαρα­κτη­ρι­στι­κά των πλοί­ων και των φορτίων

Επί­σης αντί­γρα­φο του κανο­νι­σμού θα πρέ­πει να δίνε­ται στην εκά­στο­τε λιμε­νι­κή αρχή η οποία έχει και επο­πτι­κό ρόλο για την εφαρ­μο­γή του.

Εφό­σον κατά την κρί­ση του πλοιάρ­χου συντρέ­χουν εξαι­ρε­τι­κές συν­θή­κες που δύνα­νται να θέσουν σε κίν­δυ­νο το πλοίο και τους επι­βαί­νο­ντες ο πλοί­αρ­χος δύνα­ται να προσ­διο­ρί­σει τον αριθ­μό των χρη­σι­μο­ποιού­με­νων ρυμουλκών

Σημειώ­νε­ται ότι η Ένω­ση Λιμέ­νων Ελλά­δος “ΕΛΙ­ΜΕ” μετά από σχε­τι­κή μελέ­τη του Εθνι­κού Μετσό­βιου Πολυ­τε­χνεί­ου έχει απο­στεί­λει ήδη στα μέλη της τον σχε­τι­κό κανο­νι­σμό που αφο­ρά την ασφα­λή ρυμούλ­κη­ση των πλοί­ων σε όλα τα λιμά­νια αλλά και τις ελλεί­ψεις που μπο­ρεί να υπάρ­χουν σε πολ­λά απ αυτά.

Σύμ­φω­να με πλη­ρο­φο­ρί­ες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, το υπουρ­γείο Ναυ­τι­λί­ας, για τα μικρό­τε­ρα λιμά­νια που δεν δια­θέ­τουν προς το παρόν υπη­ρε­σί­ες ρυμούλ­κη­σης, θα δίνει προ­τε­ραιό­τη­τα στα ρυμουλ­κά πλοία που έχουν ήδη σε εφαρ­μο­γή τις νέες προ­δια­γρα­φές που αφο­ρούν τη δύνα­μη έλξης (Βollard Pull), τα κρι­τή­ρια ευστά­θειας, τον πυρο­σβε­στι­κό και αντιρ­ρυ­πα­ντι­κό εξο­πλι­σμό, αλλά και τις κατευ­θυ­ντή­ριες οδη­γί­ες σύμ­φω­να με τον διε­θνή ναυ­τι­λια­κό οργα­νι­σμό ΙΜΟ.

-Νέα μεγέθη πλοίων και ασφάλεια λιμένων-

Πάντως το θέμα των κανο­νι­σμών ασφα­λεί­ας στους λιμέ­νες και αν αυτοί θα πρέ­πει να προ­σαρ­μο­στούν στα νέα μεγέ­θη των πλοί­ων πυρο­δο­τεί μία νέα συζή­τη­ση με αφορ­μή και το πρό­σφα­το ναυ­τι­κό δυστύ­χη­μα στη Βαλ­τι­μό­ρη, αλλά και αυτό που σημειώ­θη­κε στο τουρ­κι­κό λιμά­νι Evyap, όταν ένα container ship χωρη­τι­κό­τη­τας 14.000 teu κατά τη δια­δι­κα­σία πρόσ­δε­σης γκρέ­μι­σε τρεις γιγα­ντιαί­ους γερανούς.

Μιλώ­ντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρό­ε­δρος της Ένω­σης Ρυμουλ­κών Ναυα­γο­σω­στι­κών Αντιρ­ρυ­πα­ντι­κών πλοί­ων υπο­στή­ρι­ξης υπε­ρά­κτιων εγκα­τα­στά­σε­ων, Παύ­λος Ξηρα­δά­κης, ανα­φέ­ρει ότι το containers ship Dali θα έπρε­πε να συνο­δευό­ταν και κάτω από το πέρα­σμα της γέφυ­ρας με ρυμουλ­κά ασφα­λεί­ας καθώς το φορ­τίο του μπο­ρεί να ήταν ιδιαί­τε­ρα πολύ­τι­μο η περι­βαλ­λο­ντι­κά ευαί­σθη­το αλλά και για το γεγο­νός ότι η εγκα­τά­στα­ση της συγκε­κρι­μέ­νης γέφυ­ρας είναι κρί­σι­μη για την κρα­τι­κή λει­τουρ­γία και τους πολί­τες της αμε­ρι­κα­νι­κής πόλης

“Φαντα­στεί­τε σήμε­ρα να υπήρ­χε ένα ανά­λο­γο συμ­βάν βύθι­σης ή προ­σά­ρα­ξης πλοί­ου στο δίαυ­λο Σαλα­μί­νας απο­κλεί­ο­ντας την έξο­δο των πολε­μι­κών πλοί­ων καθώς επί­σης και την εμπο­ρευ­μα­τι­κή κίνη­ση στα Ελλη­νι­κά Πετρέ­λαια και στα ναυ­πη­γεία”, ανα­φέ­ρει επι­ση­μαί­νο­ντας ότι οι φορείς δια­χεί­ρι­σης των λιμέ­νων θα πρέ­πει να κάνουν σωστή απο­τί­μη­ση κιν­δύ­νου και χωρίς εκπτώ­σεις σε συντε­χνια­κά συμφέροντα.

“Δεν μπο­ρεί στα λιμά­νια να έχου­με σύγ­χρο­να πλοία αλλά ρυμουλ­κά χτι­σμέ­να πριν από 50 χρό­νια. Τότε το μέγε­θος των πλοί­ων ήταν εντε­λώς δια­φο­ρε­τι­κό από ό,τι είναι σήμε­ρα. Αυτά τα ρυμουλ­κά είχαν κατα­σκευα­στεί για να εξυ­πη­ρε­τούν τα πλοία εκεί­νης της επο­χής. Την τελευ­ταία δεκα­ε­τία έχουν σχε­δόν διπλα­σια­στεί τα μεγέ­θη των πλοί­ων μετα­φο­ράς εμπο­ρευ­μα­το­κι­βω­τί­ων καθώς επί­σης και των κρουα­ζιε­ρό­πλοιων. Τα λιμά­νια δεν μπο­ρεί να εφη­συ­χά­ζουν ως προς την ασφα­λή εξυ­πη­ρέ­τη­ση των πλοί­ων με ρυμουλ­κά τα οποία κατα­σκευά­στη­καν σε άλλη επο­χή με εντε­λώς δια­φο­ρε­τι­κές απαι­τή­σεις και συν­θή­κες. Χρειά­ζε­ται συνέ­πεια και απο­φα­σι­στι­κό­τη­τα για να απο­φύ­γου­με απρό­βλε­πτα τρα­γι­κά συμ­βά­ντα και να μπο­ρού­με να πρω­το­πο­ρού­με και στον τομέα των ρυμουλ­κή­σε­ων, όπως αντί­στοι­χα πρω­το­πο­ρεί παγκο­σμί­ως η ποντο­πό­ρος ναυ­τι­λία μας.” τονί­ζει ο κ.Ξηραδάκης

-H σύγκρουση του πλοίου θα μπορούσε να αποφευχθεί-

Ειδι­κοί σε θέμα­τα ασφα­λής ναυ­σι­πλο­ΐ­ας στις ΗΠΑ έχουν ανα­φέ­ρει ότι η σύγκρου­ση του πλοί­ου μετα­φο­ράς εμπο­ρευ­μα­το­κι­βω­τί­ων με τη γέφυ­ρα θα μπο­ρού­σε να απο­φευ­χθεί αν τα ρυμουλ­κά δεν είχαν απο­χω­ρι­στεί το πλοίο νωρίτερα .

Παρά το γεγο­νός ότι το containers ship “Dali” χωρη­τι­κό­τη­τας 10.000 teu ήταν ένα πλοίο μεσαί­ου μεγέ­θους ήταν αυτό που προ­κά­λε­σε την τερά­στια κατα­στρο­φή στη γέφυ­ρας της Βαλ­τι­μό­ρης με ανθρώ­πι­να θύμα­τα και ανα­στο­λή των υπη­ρε­σιών του λιμα­νιού σε όλους τους τομείς για άγνω­στο μέχρι στιγ­μής χρο­νι­κό διάστημα.

Αυτή τη στιγ­μή υπάρ­χουν containers ship που μπο­ρούν να φιλο­ξε­νή­σουν πάνω από 24.000 εμπο­ρευ­μα­το­κι­βώ­τια τυπο­ποι­η­μέ­νου μεγέ­θους, γεμά­τα με περί­που 240.000 τόνους φορτίου.

Τα στοι­βαγ­μέ­να εμπο­ρευ­μα­το­κι­βώ­τια μπο­ρούν να φτά­σουν σε ύψος ίσο με μια οικο­δο­μή 22 ορό­φων, γεγο­νός που υπο­δει­κνύ­ει την τερά­στια μετα­φο­ρι­κή ικα­νό­τη­τα του πλοίου.

Το Dali πριν προ­σκρού­σει στον πυλώ­να της γέφυ­ρας είχε βοη­θη­θεί από δύο ρυμουλ­κά να απο­πλεύ­σει από τον κεντρι­κό τερ­μα­τι­κό σταθ­μό του λιμα­νιού της Βαλ­τι­μό­ρης και να κατευ­θυν­θεί προς τα ανοι­χτά νερά.

Όμως ως συνή­θης πρα­κτι­κή τα δύο ρυμουλ­κά απο­χω­ρί­στη­καν το τερά­στιο πλοίο πριν αυτό πλεύ­σει κάτω από τη γέφυ­ρα που σύμ­φω­να με όσα έχουν δει το φως της δημο­σιό­τη­τας έχα­σε την ισχύ και την πρό­ω­σή του για μικρό χρο­νι­κό διά­στη­μα, στέλ­νο­ντας το σκά­φος ακυ­βέρ­νη­το και κατευ­θεί­αν σε έναν από τους πυλώ­νες στή­ρι­ξης της γέφυρας.

“Ένα τέτοιο σενά­ριο θα έπρε­πε να απο­τε­λεί τυπι­κή επι­χει­ρη­σια­κή δια­δι­κα­σία σε όλα τα λιμά­νια, δήλω­σε ο πλοί­αρ­χος Ashok Pandey, πλοί­αρ­χος και ανα­πλη­ρω­τής καθη­γη­τής ναυ­τι­λια­κών επι­χει­ρή­σε­ων στη Ναυ­τι­κή Ακα­δη­μία της Μασαχουσέτης.

Ο ίδιος πρό­σθε­σε επί­σης ότι η εξάρ­τη­ση της ναυ­τι­λια­κής βιο­μη­χα­νί­ας από τα ρυμουλ­κά έχει μειω­θεί με την πάρο­δο των ετών, καθώς οι τεχνο­λο­γι­κές εξε­λί­ξεις έδω­σαν σε πολ­λά πλοία τη δυνα­τό­τη­τα να ελίσ­σο­νται ανε­ξάρ­τη­τα μέσα στα θαλάσ­σια κανάλια.

-Σε τι θα πρέπει να δοθεί προσοχή-

Ένα από τα σημα­ντι­κό­τε­ρα θέμα­τα που θέτει ο πρό­ε­δρος της Ένω­σης Ρυμουλ­κών Ναυα­γο­σω­στι­κών Αντιρ­ρυ­πα­ντι­κών κ. Παύ­λος Ξηρα­δά­κης για την ασφά­λεια είναι η ταχύ­τη­τα των πλοί­ων μέσα στα λιμά­νια καθώς όπως υπο­στη­ρί­ζει ο ίδιος αυτή δεν θα πρέ­πει να υπερ­βαί­νει τους 5 κόμβους.

Προ­σθέ­τει ότι σε πολ­λές περι­πτώ­σεις λόγω του χρο­νο­δια­γράμ­μα­τος για επί­σπευ­ση του δρο­μο­λο­γί­ου τα μεγά­λα πλοία φτά­νουν και τους 8 κόμ­βους που αυτό σημαί­νει ότι αν κάτι γίνει λάθος εκτί­μη­ση η κάποιο προ­σω­ρι­νό μπλακ άουτ στις μηχα­νές το πλοίο δεν θα μπο­ρεί να σταματήσει.

Σημειώ­νει ότι ήδη υπάρ­χει μελέ­τη σε ευρω­παϊ­κό επί­πε­δο που έχει γίνει με τη συμ­με­το­χή πλοιάρ­χων πλοη­γών ρυμουλ­κών για το ποια είναι η ασφα­λής ταχύ­τη­τα που θα πρέ­πει να έχει το πλοίο κατά τη διάρ­κεια ρυμούλ­κη­σης του μέσα στο λιμάνι.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Κοι­νο­ποί­η­ση: