04/07/2024
Ρυμουλκά: “Σήματα” για την ασφάλεια λιμένων και ενεργειακών εγκαταστάσεων

Ρυμουλκά: “Σήματα” για την ασφάλεια λιμένων και ενεργειακών εγκαταστάσεων

Η Ελληνική Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών επισημαίνει ότι είναι άκρως επικίνδυνη η άποψη, που εκφράζεται, ότι δεν χρειάζεται πολλή ασφάλεια σε πλοία τα οποία ρυμουλκούν καθημερινά πολύ μεγαλύτερα σε μέγεθος, κάτω από δυσμενείς καιρικές συνθήκες, εκτελούν επιφυλακή σε εγκαταστάσεις υψηλής επικινδυνότητας (π.χ. διυλιστήρια).

Σφο­δρή κρι­τι­κή ασκεί η Ελλη­νι­κή Ένω­ση Πλοιο­κτη­τών Ρυμουλ­κών, Ναυα­γο­σω­στι­κών, Αντιρ­ρυ­πα­ντι­κών και Πλοί­ων Υπο­στή­ρι­ξης Υπε­ρά­κτιων Εγκα­τα­στά­σε­ων κατά του Προ­έ­δρου του Ναυ­τι­κού Επι­με­λη­τη­ρί­ου Ελλά­δος που, όπως σημειώ­νει η Ένω­ση, ζητά την τρο­πο­ποί­η­ση του Προ­ε­δρι­κού Δια­τάγ­μα­τος (ΠΔ) για τις προ­δια­γρα­φές που θα πρέ­πει να έχουν τα ρυμουλ­κά πλοία.

Η Ένω­ση με ανα­κοί­νω­σή της δια­φω­νεί με την τοπο­θέ­τη­ση του ΝΕΕ, που υπο­στη­ρί­ζει ότι το ΠΔ μάλ­λον δημιουρ­γεί περισ­σό­τε­ρα προ­βλή­μα­τα από αυτά που επι­διώ­κει να επι­λύ­σει και, για το λόγο αυτό, χρειά­ζε­ται τρο­πο­ποί­η­ση επί των πιο σημα­ντι­κών του διατάξεων.

Η πρω­το­βου­λία αυτή προ­κα­λεί απο­ρί­ες στην Ελλη­νι­κή Ένω­ση Πλοιο­κτη­τών Ρυμουλ­κών, Ναυα­γο­σω­στι­κών, Αντιρ­ρυ­πα­ντι­κών και Πλοί­ων Υπο­στή­ρι­ξης Υπε­ρά­κτιων Εγκα­τα­στά­σε­ων και σε ολό­κλη­ρη την ναυ­τι­λια­κή κοι­νό­τη­τα, ανα­φέ­ρει στην ανακοίνωση.

Προ­σθέ­τει ότι, επί­σης, απο­ρί­ες προ­κα­λεί και ο χρό­νος και ο τρό­πος «που επέ­λε­ξε το Επι­με­λη­τή­ριο να προ­βεί σε μια τέτοια ενέρ­γεια, όταν μάλι­στα δεν είχε εκφρά­σει την παρα­μι­κρή άπο­ψη τόσο κατά την διάρ­κεια της επί­ση­μης δια­βού­λευ­σης του δια­τάγ­μα­τος, στην οποία απο­δε­δειγ­μέ­να προ­σκλή­θη­κε επί­ση­μα από το Υπουρ­γείο (αν και το ΝΕΕ φάνη­κε κάποια στιγ­μή να το αμφι­σβη­τεί!!!) όσο και κατά την περί­ο­δο του ενός και πλέ­ον έτους που μεσο­λά­βη­σε από την έκδο­σή του τον Δεκέμ­βριο του 2022».

Ενστάσεις και παρατηρήσεις

Η Ένω­ση που εκπρο­σω­πεί τα ρυμουλ­κά πλοία ενη­με­ρώ­νει ότι απέ­στει­λε στον Υπουρ­γό Ναυ­τι­λί­ας και Νησιω­τι­κής Πολι­τι­κής και το Γρα­φείο του Πρω­θυ­πουρ­γού μια επι­στο­λή στην οποία κατέ­γρα­ψε τις βασι­κές της παρα­τη­ρή­σεις και τις σοβα­ρές ενστά­σεις της για την Έκθε­ση του ΝΕΕ και την Τεχνι­κή Επι­τρο­πή που τη συνέ­τα­ξε, επι­ση­μαί­νο­ντας κυρί­ως τα εξής:

- Η Έκθεση/Αναφορά δεν γνω­στο­ποι­ή­θη­κε στον επί­ση­μο εκπρό­σω­πο του κλά­δου που εκπρο­σω­πεί τα ρυμουλ­κά πλοία στο ΝΕΕ, παρά μόνο όταν αυτός την ανα­ζή­τη­σε.  Η σύν­θε­ση της Τεχνι­κής Επι­τρο­πής στην οποία ο Πρό­ε­δρος του ΝΕΕ ανά­θε­σε το συγκε­κρι­μέ­νο έργο και η οποία απο­τε­λεί­το από «ειδι­κούς τεχνι­κούς γνώ­στες του αντι­κει­μέ­νου» δεν γνω­στο­ποι­ή­θη­κε ποτέ παρό­τι ζητή­θη­κε και παρα­μέ­νει ακό­μη και σήμε­ρα ανώ­νυ­μη και ανυ­πό­γρα­φη για ευνό­η­τους μάλ­λον λόγους .

- Είναι ανή­κου­στη και απα­ρά­δε­κτη η άπο­ψη της «Επι­τρο­πής» και του Προ­έ­δρου του ΝΕΕ ότι τα ρυμουλ­κά πλοία  απο­τε­λούν έναν κλά­δο τη ναυ­τι­λί­ας ο οποί­ος, κατά κανό­να, έχει τη λιγό­τε­ρη ανά­γκη αυστη­ρών προ­δια­γρα­φών ένα­ντι άλλων ειδών πλοί­ων. Κατά την Ένω­ση, είναι παντε­λώς ανί­δε­οι σε θέμα­τα ρυμουλ­κή­σε­ων και, ως εκ τού­του επι­κίν­δυ­νοι, όσοι υπο­στη­ρί­ζουν ότι δεν χρειά­ζε­ται πολ­λή ασφά­λεια σε πλοία τα οποία ρυμουλ­κούν καθη­με­ρι­νά πολύ μεγα­λύ­τε­ρα σε μέγε­θος πλοία ακό­μη και κάτω από δυσμε­νείς και­ρι­κές συν­θή­κες, εκτε­λούν επι­φυ­λα­κή σε εγκα­τα­στά­σεις υψη­λής επι­κιν­δυ­νό­τη­τας (π.χ. διυ­λι­στή­ρια) και πρέ­πει να είναι ανά πάσα στιγ­μή έτοι­μα να ρυμουλ­κή­σουν ακό­μα και φλε­γό­με­να δεξα­με­νό­πλοια εκτός των εγκα­τα­στά­σε­ων, εκτε­λούν χρέη ρυμουλ­κού ασφα­λεί­ας στα λιμά­νια προ­κει­μέ­νου να συν­δρά­μουν σε κατα­στά­σεις έκτα­κτης ανά­γκης, και μπο­ρεί να κλη­θούν να παρά­σχουν τις υπη­ρε­σί­ες τους σε κάθε τύπο κιν­δυ­νεύ­ο­ντος πλοί­ου, όταν οι υπό­λοι­ποι τύποι πλοί­ων απο­μα­κρύ­νο­νται για την ασφά­λειά τους.

- Η εισα­γω­γή από την «Επι­τρο­πή» του και­νο­φα­νούς, σε παγκό­σμιο επί­πε­δο, όρου «βοη­θού­με­νο» πλοίο αντί για ρυμουλ­κού­με­νο, εγεί­ρει σοβα­ρά ερω­τη­μα­τι­κά αν τελι­κά ο απώ­τε­ρος στό­χος μιας τέτοιας πρό­τα­σης είναι ο επα­να­προσ­διο­ρι­σμός της φύσης των ρυμουλ­κι­κών εργα­σιών και του ισχύ­ο­ντος εθνι­κού θεσμι­κού πλαι­σί­ου κυρί­ως στο ζήτη­μα της υπο­χρε­ω­τι­κό­τη­τας της ρυμούλ­κη­σης εντός λιμέ­νων, πράγ­μα το οποίο αν συνέ­βαι­νε, θα έθε­τε σε δια­κιν­δύ­νευ­ση την ασφά­λεια της ναυ­σι­πλο­ΐ­ας καθώς και την προ­στα­σία της ανθρώ­πι­νης ζωής και του θαλασ­σί­ου περι­βάλ­λο­ντος.  Η προ­τει­νό­με­νη εξο­μοί­ω­ση των δυο κύριων τύπων ρυμουλ­κή­σε­ων (λιμέ­νων και ανοι­χτής θάλασ­σας) είναι διε­θνώς πρω­τό­γνω­ρη και επι­στη­μο­νι­κά αστήρικτη.

– Η «Επι­τρο­πή» και ο Πρό­ε­δρος του ΝΕΕ προ­τεί­νουν να μην έχουν πυρο­σβε­στι­κό εξο­πλι­σμό τα ρυμουλ­κά που διε­νερ­γούν ρυμουλ­κή­σεις σε εγκα­τα­στά­σεις πετρε­λαιοει­δών παρά μόνο εκεί­να που βρί­σκε­ται σε επι­φυ­λα­κή.  Η πρό­τα­ση της «Επι­τρο­πής» και του Προ­έ­δρου του ΝΕΕ ότι στους Κανο­νι­σμούς ρυμούλ­κη­σης που θα εκδί­δουν οι Οργα­νι­σμοί Λιμέ­νων και τα Λιμε­νι­κά Ταμεία δεν θα απο­κλεί­ο­νται ρυμουλ­κά του ’40 και του ΄50, θα ήταν για γέλια αν δεν προ­κα­λού­σε ανη­συ­χία για την ελα­φρό­τη­τά της. Δεν είναι δυνα­τόν ο Πρό­ε­δρος του ΝΕΕ από τη μια να προ­ά­γει την πρά­σι­νη μετά­βα­ση της ελλη­νι­κής ναυ­τι­λί­ας και να κόβει περι­χα­ρής κορ­δέ­λες σε ανά­λο­γες εκδη­λώ­σεις και από την άλλη να δέχε­ται την ύπαρ­ξη και την δρα­στη­ριο­ποί­η­ση ρυμουλ­κών 60 και 70 ετών που δήθεν εξυ­πη­ρε­τούν τα πολύ μεγά­λα σύγ­χρο­να πλοία στα ελλη­νι­κά λιμάνια.

Τέλος, η Ένω­ση σχο­λιά­ζο­ντας την πρό­τα­ση για πιστο­ποί­η­ση των ρυμουλ­κών πάνω από 24 μέτρα από όλους τους Νηο­γνώ­μο­νες και όχι μόνο τους Ανα­γνω­ρι­σμέ­νους από την Ευρω­παϊ­κή Επι­τρο­πή, υπεν­θύ­μι­σε τις περι­πτώ­σεις ρυμουλ­κών, μερι­κές από τις οποί­ες έχουν κατα­λή­ξει στα δικα­στή­ρια, που πιστο­ποι­ή­θη­καν από τους μη ανα­γνω­ρι­σμέ­νους από την Ε.Ε. νηο­γνώ­μο­νες και ήταν είτε πλα­στι­κά είτε λάν­τζες είτε κινού­με­να μόνο την ημέρα.

Στο φόντο αυτό ο Πρό­ε­δρος της Ελλη­νι­κής Ένω­σης Πλοιο­κτη­τών Ρυμουλ­κών, Ναυα­γο­σω­στι­κών, Αντιρ­ρυ­πα­ντι­κών και Πλοί­ων Υπο­στή­ρι­ξης Υπε­ρά­κτιων Εγκα­τα­στά­σε­ων κ. Παύ­λος Ξηρα­δά­κης δήλω­σε μετα­ξύ άλλων ότι: «Η Έκθε­ση του ΝΕΕ για το π.δ. 83/2022 μας άφη­σε κυριο­λε­κτι­κά άναυ­δους. Δεν γνω­ρί­ζου­με να υπάρ­χει Επι­τρο­πή επί­ση­μου θεσμι­κού φορέα στον κόσμο που να δέχε­ται και να προ­τεί­νει επί­ση­μα σε Υπουρ­γείο πράγ­μα­τα που συντη­ρούν τον κίν­δυ­νο και ενι­σχύ­ουν την ανα­σφά­λεια. Δεν υπάρ­χει τέτοιο προη­γού­με­νο.  Σε επι­στο­λή μας στον Υπουρ­γό κ. Χ. Στυ­λια­νί­δη εκθέ­σα­με τα επι­χει­ρή­μα­τά μας και τονί­σα­με ότι η Έκθε­ση της Επι­τρο­πής και του Προ­έ­δρου του ΝΕΕ μας λυπεί κυριο­λε­κτι­κά για­τί, πέραν όσων επι­ση­μάν­θη­καν, αυτό που εν τέλει δια­κυ­βεύ­ε­ται είναι το κύρος του Ναυ­τι­κού Επι­με­λη­τη­ρί­ου και ο θεσμι­κός του ρόλος.  Η απά­ντη­ση στην δια­πί­στω­ση του Προ­έ­δρου του ΝΕΕ ότι «το Π.Δ. 83 μάλ­λον δημιουρ­γεί περισ­σό­τε­ρα προ­βλή­μα­τα από αυτά που προ­σπα­θεί να επι­λύ­σει» κρί­νε­ται από το γεγο­νός ότι, λόγω του συγκε­κρι­μέ­νου δια­τάγ­μα­τος, έχουν ήδη έρθει στην Ελλά­δα νεό­τευ­κτα και σύγ­χρο­να ρυμουλ­κά αντί­στοι­χα με αυτά που λει­τουρ­γούν στα μεγα­λύ­τε­ρα ευρω­παϊ­κά λιμά­νια, δημιουρ­γώ­ντας συν­θή­κες ασφά­λειας στις ρυμουλ­κή­σεις και προ­στα­σί­ας του περι­βάλ­λο­ντος από τις μειω­μέ­νες εκπο­μπές ρύπων. Ουδέ­πο­τε είχε δει κανείς στην Ελλά­δα τέτοια ρυμουλ­κά, απλά για­τί υπήρ­χε παντε­λής έλλει­ψη θεσμι­κού πλαι­σί­ου που με τη σει­ρά της δημιουρ­γού­σε συν­θή­κες αθέ­μι­του αντα­γω­νι­σμού για τους υγιείς επι­χει­ρη­μα­τί­ες του κλά­δου.  Η επο­χή της ανα­σφά­λειας και της ανευ­θυ­νό­τη­τας στις ρυμουλ­κή­σεις στην Ελλά­δα έχει περά­σει ανεπιστρεπτί».

Πηγή: news247.gr

Κοι­νο­ποί­η­ση: