04/07/2024
Ρυμουλκά: “Σήματα” για την ασφάλεια λιμένων και ενεργειακών εγκαταστάσεων

Ρυμουλκά: “Σήματα” για την ασφάλεια λιμένων και ενεργειακών εγκαταστάσεων

Σφο­δρή κρι­τι­κή ασκεί η Ελλη­νι­κή Ένω­ση Πλοιο­κτη­τών Ρυμουλ­κών, Ναυα­γο­σω­στι­κών, Αντιρ­ρυ­πα­ντι­κών και Πλοί­ων Υπο­στή­ρι­ξης Υπε­ρά­κτιων Εγκα­τα­στά­σε­ων κατά του Προ­έ­δρου του Ναυ­τι­κού Επι­με­λη­τη­ρί­ου Ελλά­δος που, όπως σημειώ­νει η Ένω­ση, ζητά την τρο­πο­ποί­η­ση του Προ­ε­δρι­κού Δια­τάγ­μα­τος (ΠΔ) για τις προ­δια­γρα­φές που θα πρέ­πει να έχουν τα ρυμουλ­κά πλοία.

Η Ένω­ση με ανα­κοί­νω­σή της δια­φω­νεί με την τοπο­θέ­τη­ση του ΝΕΕ, που υπο­στη­ρί­ζει ότι το ΠΔ μάλ­λον δημιουρ­γεί περισ­σό­τε­ρα προ­βλή­μα­τα από αυτά που επι­διώ­κει να επι­λύ­σει και, για το λόγο αυτό, χρειά­ζε­ται τρο­πο­ποί­η­ση επί των πιο σημα­ντι­κών του διατάξεων.

Η πρω­το­βου­λία αυτή προ­κα­λεί απο­ρί­ες στην Ελλη­νι­κή Ένω­ση Πλοιο­κτη­τών Ρυμουλ­κών, Ναυα­γο­σω­στι­κών, Αντιρ­ρυ­πα­ντι­κών και Πλοί­ων Υπο­στή­ρι­ξης Υπε­ρά­κτιων Εγκα­τα­στά­σε­ων και σε ολό­κλη­ρη την ναυ­τι­λια­κή κοι­νό­τη­τα, ανα­φέ­ρει στην ανακοίνωση.

Προ­σθέ­τει ότι, επί­σης, απο­ρί­ες προ­κα­λεί και ο χρό­νος και ο τρό­πος «που επέ­λε­ξε το Επι­με­λη­τή­ριο να προ­βεί σε μια τέτοια ενέρ­γεια, όταν μάλι­στα δεν είχε εκφρά­σει την παρα­μι­κρή άπο­ψη τόσο κατά την διάρ­κεια της επί­ση­μης δια­βού­λευ­σης του δια­τάγ­μα­τος, στην οποία απο­δε­δειγ­μέ­να προ­σκλή­θη­κε επί­ση­μα από το Υπουρ­γείο (αν και το ΝΕΕ φάνη­κε κάποια στιγ­μή να το αμφι­σβη­τεί!!!) όσο και κατά την περί­ο­δο του ενός και πλέ­ον έτους που μεσο­λά­βη­σε από την έκδο­σή του τον Δεκέμ­βριο του 2022».

Ενστάσεις και παρατηρήσεις

Η Ένω­ση που εκπρο­σω­πεί τα ρυμουλ­κά πλοία ενη­με­ρώ­νει ότι απέ­στει­λε στον Υπουρ­γό Ναυ­τι­λί­ας και Νησιω­τι­κής Πολι­τι­κής και το Γρα­φείο του Πρω­θυ­πουρ­γού μια επι­στο­λή στην οποία κατέ­γρα­ψε τις βασι­κές της παρα­τη­ρή­σεις και τις σοβα­ρές ενστά­σεις της για την Έκθε­ση του ΝΕΕ και την Τεχνι­κή Επι­τρο­πή που τη συνέ­τα­ξε, επι­ση­μαί­νο­ντας κυρί­ως τα εξής:

- Η Έκθεση/Αναφορά δεν γνω­στο­ποι­ή­θη­κε στον επί­ση­μο εκπρό­σω­πο του κλά­δου που εκπρο­σω­πεί τα ρυμουλ­κά πλοία στο ΝΕΕ, παρά μόνο όταν αυτός την ανα­ζή­τη­σε.  Η σύν­θε­ση της Τεχνι­κής Επι­τρο­πής στην οποία ο Πρό­ε­δρος του ΝΕΕ ανά­θε­σε το συγκε­κρι­μέ­νο έργο και η οποία απο­τε­λεί­το από «ειδι­κούς τεχνι­κούς γνώ­στες του αντι­κει­μέ­νου» δεν γνω­στο­ποι­ή­θη­κε ποτέ παρό­τι ζητή­θη­κε και παρα­μέ­νει ακό­μη και σήμε­ρα ανώ­νυ­μη και ανυ­πό­γρα­φη για ευνό­η­τους μάλ­λον λόγους .

- Είναι ανή­κου­στη και απα­ρά­δε­κτη η άπο­ψη της «Επι­τρο­πής» και του Προ­έ­δρου του ΝΕΕ ότι τα ρυμουλ­κά πλοία  απο­τε­λούν έναν κλά­δο τη ναυ­τι­λί­ας ο οποί­ος, κατά κανό­να, έχει τη λιγό­τε­ρη ανά­γκη αυστη­ρών προ­δια­γρα­φών ένα­ντι άλλων ειδών πλοί­ων. Κατά την Ένω­ση, είναι παντε­λώς ανί­δε­οι σε θέμα­τα ρυμουλ­κή­σε­ων και, ως εκ τού­του επι­κίν­δυ­νοι, όσοι υπο­στη­ρί­ζουν ότι δεν χρειά­ζε­ται πολ­λή ασφά­λεια σε πλοία τα οποία ρυμουλ­κούν καθη­με­ρι­νά πολύ μεγα­λύ­τε­ρα σε μέγε­θος πλοία ακό­μη και κάτω από δυσμε­νείς και­ρι­κές συν­θή­κες, εκτε­λούν επι­φυ­λα­κή σε εγκα­τα­στά­σεις υψη­λής επι­κιν­δυ­νό­τη­τας (π.χ. διυ­λι­στή­ρια) και πρέ­πει να είναι ανά πάσα στιγ­μή έτοι­μα να ρυμουλ­κή­σουν ακό­μα και φλε­γό­με­να δεξα­με­νό­πλοια εκτός των εγκα­τα­στά­σε­ων, εκτε­λούν χρέη ρυμουλ­κού ασφα­λεί­ας στα λιμά­νια προ­κει­μέ­νου να συν­δρά­μουν σε κατα­στά­σεις έκτα­κτης ανά­γκης, και μπο­ρεί να κλη­θούν να παρά­σχουν τις υπη­ρε­σί­ες τους σε κάθε τύπο κιν­δυ­νεύ­ο­ντος πλοί­ου, όταν οι υπό­λοι­ποι τύποι πλοί­ων απο­μα­κρύ­νο­νται για την ασφά­λειά τους.

- Η εισα­γω­γή από την «Επι­τρο­πή» του και­νο­φα­νούς, σε παγκό­σμιο επί­πε­δο, όρου «βοη­θού­με­νο» πλοίο αντί για ρυμουλ­κού­με­νο, εγεί­ρει σοβα­ρά ερω­τη­μα­τι­κά αν τελι­κά ο απώ­τε­ρος στό­χος μιας τέτοιας πρό­τα­σης είναι ο επα­να­προσ­διο­ρι­σμός της φύσης των ρυμουλ­κι­κών εργα­σιών και του ισχύ­ο­ντος εθνι­κού θεσμι­κού πλαι­σί­ου κυρί­ως στο ζήτη­μα της υπο­χρε­ω­τι­κό­τη­τας της ρυμούλ­κη­σης εντός λιμέ­νων, πράγ­μα το οποίο αν συνέ­βαι­νε, θα έθε­τε σε δια­κιν­δύ­νευ­ση την ασφά­λεια της ναυ­σι­πλο­ΐ­ας καθώς και την προ­στα­σία της ανθρώ­πι­νης ζωής και του θαλασ­σί­ου περι­βάλ­λο­ντος.  Η προ­τει­νό­με­νη εξο­μοί­ω­ση των δυο κύριων τύπων ρυμουλ­κή­σε­ων (λιμέ­νων και ανοι­χτής θάλασ­σας) είναι διε­θνώς πρω­τό­γνω­ρη και επι­στη­μο­νι­κά αστήρικτη.

- Η «Επι­τρο­πή» και ο Πρό­ε­δρος του ΝΕΕ προ­τεί­νουν να μην έχουν πυρο­σβε­στι­κό εξο­πλι­σμό τα ρυμουλ­κά που διε­νερ­γούν ρυμουλ­κή­σεις σε εγκα­τα­στά­σεις πετρε­λαιοει­δών παρά μόνο εκεί­να που βρί­σκε­ται σε επι­φυ­λα­κή.  Η πρό­τα­ση της «Επι­τρο­πής» και του Προ­έ­δρου του ΝΕΕ ότι στους Κανο­νι­σμούς ρυμούλ­κη­σης που θα εκδί­δουν οι Οργα­νι­σμοί Λιμέ­νων και τα Λιμε­νι­κά Ταμεία δεν θα απο­κλεί­ο­νται ρυμουλ­κά του ’40 και του ΄50, θα ήταν για γέλια αν δεν προ­κα­λού­σε ανη­συ­χία για την ελα­φρό­τη­τά της. Δεν είναι δυνα­τόν ο Πρό­ε­δρος του ΝΕΕ από τη μια να προ­ά­γει την πρά­σι­νη μετά­βα­ση της ελλη­νι­κής ναυ­τι­λί­ας και να κόβει περι­χα­ρής κορ­δέ­λες σε ανά­λο­γες εκδη­λώ­σεις και από την άλλη να δέχε­ται την ύπαρ­ξη και την δρα­στη­ριο­ποί­η­ση ρυμουλ­κών 60 και 70 ετών που δήθεν εξυ­πη­ρε­τούν τα πολύ μεγά­λα σύγ­χρο­να πλοία στα ελλη­νι­κά λιμάνια.

Τέλος, η Ένω­ση σχο­λιά­ζο­ντας την πρό­τα­ση για πιστο­ποί­η­ση των ρυμουλ­κών πάνω από 24 μέτρα από όλους τους Νηο­γνώ­μο­νες και όχι μόνο τους Ανα­γνω­ρι­σμέ­νους από την Ευρω­παϊ­κή Επι­τρο­πή, υπεν­θύ­μι­σε τις περι­πτώ­σεις ρυμουλ­κών, μερι­κές από τις οποί­ες έχουν κατα­λή­ξει στα δικα­στή­ρια, που πιστο­ποι­ή­θη­καν από τους μη ανα­γνω­ρι­σμέ­νους από την Ε.Ε. νηο­γνώ­μο­νες και ήταν είτε πλα­στι­κά είτε λάν­τζες είτε κινού­με­να μόνο την ημέρα.

Στο φόντο αυτό ο Πρό­ε­δρος της Ελλη­νι­κής Ένω­σης Πλοιο­κτη­τών Ρυμουλ­κών, Ναυα­γο­σω­στι­κών, Αντιρ­ρυ­πα­ντι­κών και Πλοί­ων Υπο­στή­ρι­ξης Υπε­ρά­κτιων Εγκα­τα­στά­σε­ων κ. Παύ­λος Ξηρα­δά­κης δήλω­σε μετα­ξύ άλλων ότι: «Η Έκθε­ση του ΝΕΕ για το π.δ. 83/2022 μας άφη­σε κυριο­λε­κτι­κά άναυ­δους. Δεν γνω­ρί­ζου­με να υπάρ­χει Επι­τρο­πή επί­ση­μου θεσμι­κού φορέα στον κόσμο που να δέχε­ται και να προ­τεί­νει επί­ση­μα σε Υπουρ­γείο πράγ­μα­τα που συντη­ρούν τον κίν­δυ­νο και ενι­σχύ­ουν την ανα­σφά­λεια. Δεν υπάρ­χει τέτοιο προη­γού­με­νο.  Σε επι­στο­λή μας στον Υπουρ­γό κ. Χ. Στυ­λια­νί­δη εκθέ­σα­με τα επι­χει­ρή­μα­τά μας και τονί­σα­με ότι η Έκθε­ση της Επι­τρο­πής και του Προ­έ­δρου του ΝΕΕ μας λυπεί κυριο­λε­κτι­κά για­τί, πέραν όσων επι­ση­μάν­θη­καν, αυτό που εν τέλει δια­κυ­βεύ­ε­ται είναι το κύρος του Ναυ­τι­κού Επι­με­λη­τη­ρί­ου και ο θεσμι­κός του ρόλος.  Η απά­ντη­ση στην δια­πί­στω­ση του Προ­έ­δρου του ΝΕΕ ότι «το Π.Δ. 83 μάλ­λον δημιουρ­γεί περισ­σό­τε­ρα προ­βλή­μα­τα από αυτά που προ­σπα­θεί να επι­λύ­σει» κρί­νε­ται από το γεγο­νός ότι, λόγω του συγκε­κρι­μέ­νου δια­τάγ­μα­τος, έχουν ήδη έρθει στην Ελλά­δα νεό­τευ­κτα και σύγ­χρο­να ρυμουλ­κά αντί­στοι­χα με αυτά που λει­τουρ­γούν στα μεγα­λύ­τε­ρα ευρω­παϊ­κά λιμά­νια, δημιουρ­γώ­ντας συν­θή­κες ασφά­λειας στις ρυμουλ­κή­σεις και προ­στα­σί­ας του περι­βάλ­λο­ντος από τις μειω­μέ­νες εκπο­μπές ρύπων. Ουδέ­πο­τε είχε δει κανείς στην Ελλά­δα τέτοια ρυμουλ­κά, απλά για­τί υπήρ­χε παντε­λής έλλει­ψη θεσμι­κού πλαι­σί­ου που με τη σει­ρά της δημιουρ­γού­σε συν­θή­κες αθέ­μι­του αντα­γω­νι­σμού για τους υγιείς επι­χει­ρη­μα­τί­ες του κλά­δου.  Η επο­χή της ανα­σφά­λειας και της ανευ­θυ­νό­τη­τας στις ρυμουλ­κή­σεις στην Ελλά­δα έχει περά­σει ανεπιστρεπτί».

Πηγή: msn.com

Κοι­νο­ποί­η­ση: